Współczesna edukacja kulturalna nie może się ograniczać jedynie do przyswajania młodym ludziom dogmatycznej wiedzy w zakresie recepcji sztuki i twórczości artystycznej. Edukacja musi kształtować osobowość dziecka, tak aby kontakt z kulturą stawał się źródłem indywidualnych przeżyć i sposobem rozładowania emocji, rozwijać umiejętność wyrażania twórczej ekspresji poprzez język sztuki. Celem edukacji winno być takie działanie, które wywoła u młodych ludzi umiejętność aktywnego doznawania piękna i które umożliwi im kreatywny kontakt ze sztuką. Gdański Program Edukacji Kulturalnej sprzyja rozwijaniu szkoły jako miejsca realizacji koncepcji wychowania przez sztukę, miejsca rozbudzania aktywności i indywidualnej ekspresji artystycznej.
Odbiorcami programu są dzieci i młodzież od szóstego do osiemnastego roku życia, czyli dzieci klas „0” w przedszkolach i szkołach oraz uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstwawych. Każdy uczeń ma możliwość uczestnictwa w GPEK przez 12 kolejnych lat nauki w szkole.
Cele programu:
- upowszechnienie edukacji kulturalnej wśród młodych Gdańszczan,
- udział dzieci i młodzieży w życiu kulturalnym Gdańska,
- wykształcenie świadomego odbiorcy kultury i sztuki,
- stworzenie możliwości realizowania się uczniów na polu kultury,
- upowszechnianie dziedzictwa kulturowego Gdańska.
Przewidywane rezultaty i efekty działań:
- integracja szkolnych środowisk kulturalnych wokół wspólnego programu edukacyjnego przeznaczonego dla dzieci i młodzieży,
- wzbogacenie oferty dydaktycznej gdańskich szkół o program edukacji kulturalnej,
- przygotowanie młodego mieszkańca Gdańska do kontaktu ze sztuką oraz czynnego
i świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym, a także możliwość prezentacji oraz konfrontacji własnych osiągnięć artystycznych na forum szkolnym, a także scenach profesjonalnych, - wzbogacenie działań w sferze profilaktyki uzależnień, zmniejszenie zagrożenia zachowaniami nieakceptowanymi społecznie,
- realizacja strategii Miasta Gdańska.
Gdański Program Edukacji Kulturalnej współtworzą:
- koordynator programu – Joanna Kowalska, pracownik Pałacu Młodzieży,
- szkolni/przedszkolni liderzy edukacji kulturalnej – nauczyciele szkół, którzy zgłosili się do udziału w programie,
- partnerzy programu, w tym instytucje i placówki kultury, organizacje pozarządowe, szkoły artystyczne i uczelnie wyższe, i inne podmioty zaangażowane w działania na rzecz kultury (lokalne i ogólnopolskie).