“Cena sztuki. Tezy o zaczarowaniu" Dariusz Czaja Wydawnictwo, Pasaże,2020

Podgląd obrazu

Mozaika czaru, oniryzmu, ulotności z elementami prozy zmagania z przyziemną rzeczywistością. Puzzle, których każdy z klocków pasuje do każdego. Wszystko zależy od indywidualnego pomysłu, subiektywnego spojrzenia, doświadczenia i jego braku, fantazji... Budowanie wykwintnej codzienności. Uważność na piękno świata.


"A niech to gęś kopnie!" Marta Guśniowska, ilustracje Robert Romanowicz, wydawnictwo Tashka

Podgląd obrazu

Historia niebanalnej przyjaźni, radości poszukiwania, czochrania piór, kłapania stopami... Opowieść, która miała być opowieścią o końcu, beznadziei, pożerania się na wzajem... Słowo organicznie powiązane z obrazem. Smutek w radości, uśmiechnięta nostalgia. Kolacja przednia! Czytajcie, oglądajcie. Świat nie jest taki zły


”Rembrandt” The complete paintings Volker Manuth, Marieke de Winkel, Rudie van Leeuwen

Podgląd obrazu

Rembrandt nie pieścił się ze swoimi portretami, autoportretami, choć też je cyzelował, malował szybko mając już wszystko w pędzlu. Widział unikatową prawdę twarzy, śpieszył się ją zgłębić, choć czynił to – syn młynarza – jakby po drodze. Nie bał się cienia i ciemności, wiedział, że tu właśnie znajdzie wszelki kolor i błysk. Ciemności jest nieskończoność, szamerowanej złotem, pełnej oddalenia lub krycia się w niej światła. Mam łzy w oczach widząc pierwsze reprodukcje (do których Taschen zbliża mnie bardziej, niż gdybym mógł podejść do nich w muzeum). Stoję jak wryty przed odkrytą tajemnicą XVII-wiecznych widzeń malarza.


W. G. Sebald “Opis nieszczęścia” Wydawnictwo Ossolineum

Podgląd obrazu

“Opis nieszczęścia” Sebalda to zbór relacji ze spotkań “bardzo osobistych, przez co ciekawych“ pisarza, literaturoznawcy i eseisty z innymi pisarzami. Zachwyca mnie tu już sam wybór kilku wybitnych wariatów: Kafka, Bernhard, Canetti, Joseph Roth czy mój ukochany Robert Walser. Są też inni, których chętnie poznają, jak choćby pierwsi pisarze Żydowscy piszący w języku niemieckim, przedstawieni w ciekawym i skomplikowanym kontekście exodusu XIX-wiecznej społeczności Żydowskiej z ówczesnego getta. Istotą ich twórczości widzi Sebald jak na dłoni. Prześwietla budowle nawet tak mroczną i skomplikowaną jak “Zamek” Kafki, te opisy nie są, ani mroczne, ani skomplikowane. Świetna książka, nieduża, ale jest tu sama esencja. Nie przypuszczałem, że książka z teorii literatury może być tak wciągająca.


"Miasto Potwór" Joanna Guszta, Wyd. Marginesy 2020 
Podgląd obrazu

Gdy nie ma już drzew, trawników, skwerków, ławek...
Gdy pędzimy tłocznymi jezdniami, stoimy w korkach...
Gdy wszystko pokryte jest reklamami, billboardami, plakatami, tabliczkami...
Miejsce, w którym przyszło nam żyć staje się koszmarem...
Powstaje Miasto Potwór...
Ale my ciągle tego nie dostrzegamy...
Kto nam pomoże?
Jak wybrnąć z tego ambarasu?
Jak odnaleźć umiar?
Gdzie szukać rozwiązania????
Odpowiedź znajdziecie w książce, która właśnie zamieszkała w małej, ceglanej, cichej kamieniczce, w Księgarni na ul. Lawendowej.

Ciekawostka: piękne ilustracje wykonał Przemek Liput, którego rysunkowy świat znamy z obrazków stworzonych dla lubianej serii dla najmłodszych "Jan i Wito".

Za recenzje książek dziękujemy Księgarni “Firmin” na Lawendowej w Gdańsku.